Конвейерът спря: Nissan GT-R остава в историята… засега


След 18 години ръмжене по улици и писти, Nissan официално дръпна ръчната на GT-R R35. Производството в завода в Точиги спира, а последният звяр слиза от конвейера в Premium T-Spec, боядисан в митичния Midnight Purple – цвят, който кара феновете да настръхват още от времето на Skyline.

От 2007 г. досега бяха сглобени около 48 000 екземпляра. И всеки един носеше сърце, направено на ръка – турбо V6 VR38DETT, създаден от „Такуми“ инженери, чиито имена стоят на табелка върху всеки двигател. Деветима мъже, девет чифта ръце и една легенда, която влезе в гаражите на най-верните фенове и на кориците на всяко списание за скорост.

Първото поколение на GT-R дебютира през 1969 г. като състезателна версия на седана Skyline, предназначена за японския пазар. Под дългия му капак работи редови шестак, който за времето си е истинска сензация – мощ, която позволява на колата да покаже, че Япония вече не прави само практични коли за града, а и зверове за скорост. Точно там започва легендата, която по-късно ще израсне в онова чудовище, познато по целия свят като „Годзила“.

„Това не е сбогуване, нашата цел е марката да се завърне един ден“, обеща шефът на Nissan Иван Еспиноса. И думите му звучат повече като клетва, отколкото като празна реплика. Защото GT-R никога не е бил обикновена кола – той е оръжие за скорост, което правеше достъпно усещането за суперкар, без да иска милион в замяна.


AWD системата, двудисковата трансмисия и варварският launch control го превърнаха в кошмар за конкуренцията и мечта за всеки с бензин в кръвта. Машината излиташе от място като куршум – 0–100 км/ч за малко над 3 секунди, време, с което засрамваше далеч по-скъпи суперкарове. И всичко това в пакет, който можеше да се кара ежедневно – климатик, багажник и седалки за четирима.

Да, производството спира – причините са ясни: новите правила за безопасност и екология натискат здраво педала на спирачката. Но GT-R не умира. Вече се говори за R36 – машина, която ще се роди около 2030 г. и ще комбинира турбо V6 с електрическа мощ. Хибрид, но не за скука, а за още повече сцепление, още повече зверски ускорения и… да, още повече адреналин.

Конвейерът млъкна: Nissan GT-R остава в историята... засега

Факт е – R35 си тръгва с гръм и трясък, оставяйки след себе си облак от изгорели гуми и наследство, което никой друг японски спортен автомобил не може да повтори. А ние, феновете, знаем едно: GT-R никога не казва „сбогом“. Той само чака следващия старт.

Тихомир Милков

Икономист по образование и журналист по призвание. Фен на мощните мотори и бързите коли. Работил е в някои от най-големите електронни медии у нас. Слуша рок и не крие, че сред любимите му банди са The Struts, Sonic Youth и Soundgarden.


Няма коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *