© След 5© След 5© След 5
  • За нея
  • За него
  • Музика
    Музикални новини, концерти на любими изпълнители, нови сингли. Всичко за музиката, събрано на едно място.Музикални новини, концерти на любими изпълнители, нови сингли. Всичко за музиката, събрано на едно място.
     
    Музикални новини, концерти на любими изпълнители, нови сингли. Всичко за музиката, събрано на едно място.

    Топ новини

    СЛЕД ПЕТ

    Горещо

    СЛЕД ПЕТ
    Тейлър Суифт възпя каубойката Джеси в „I Knew It, I Knew You“
    10.06.2026
    Музика отблизо: Ани и Дани с интимен концерт в София
    09.06.2026
    „Думи две“ върнаха Светла Иванова към музиката
    08.06.2026
    София посреща „Парк Фест“ 2026 с четири дни музика и забавления
    05.06.2026
  • Свободно
  • Известните
    • Историите на успеха
    • Рожденикът днес
    • През ключалката
    • Споделено
  • Вкусно
  • Факти
  • Мистерия
    МистерияВиж още
    Кой литературен герой си според зодията?
    Кой литературен герой си според зодията?
    10.06.2026
    Коя литературна героиня си според зодията?
    Коя литературна героиня си според зодията?
    09.06.2026
    Меркурий в Рак: започна лятото, в което думите тежат повече
    Меркурий в Рак: започна лятото, в което думите тежат повече
    04.06.2026
    Втората половина на 2026 г. носи облекчение и нови възможности за 4 зодии
    Втората половина на 2026 г. носи облекчение и нови възможности за 4 зодии
    26.05.2026
    Как денят, в който сме родени, определя какви сме всъщност?
    Как денят, в който сме родени, определя какви сме всъщност?
    23.05.2026
  • Игра
© След 5© След 5
  • За нея
  • За него
  • Музика
  • Свободно
  • Известните
  • Вкусно
  • Факти
  • Мистерия
  • Игра
Търсене
  • За нея
  • За него
  • Музика
  • Свободно
  • Известните
    • Историите на успеха
    • Рожденикът днес
    • През ключалката
    • Споделено
  • Вкусно
  • Факти
  • Мистерия
  • Игра
Последвай ни
  • 10-ТЕ НАЙ
  • СЛУШАЙ MUZAICA.FM
© "Меломан БГ" ЕООД
Учени: ограничете обработеното месо

Учени: ограничете обработеното месо

Ростислава Караджова
Ростислава Караджова
20.04.2026
Сподели във

Връзката между относително високата консумация на месо и някои видове рак е добре установена. Световната здравна организация (СЗО) класифицира обработеното месо – бекон, колбаси и други консервирани меса – заедно с пушенето и азбеста като канцерогени от „група 1“. Споменава обаче, че консумацията му трябва да бъде ограничена, за разлика от пушенето и излагането на азбест, които трябва да се избягват напълно.

Повечето организации за превенция на рака са съгласни, че хората трябва да ограничат обработеното месо, тъй като то е свързано с рак на дебелото черво и стомаха, както и с други видове. Сега ново изследване разкрива, че дори някои по-пресни животински протеини могат да доведат до повишен риск от друг вид рак.

Новото проучване е проведено от изследователи по химия и рак в Медицинския университет на Силезия в Катовице – най-големия медицински факултет в Полша – и е публикувано в списание Nutrients. „Ракът на устната кухина е един от световните изследователски приоритети поради непрекъснато нарастващата му честота“, казват от екипа.

Според учените тази тенденция е притеснително изразена при по-младите хора, а скокът на случаите може да е свързан с увеличената консумация на червено месо. Предишни изследвания показват, че когато червеното месо се нагрява (което се прави, за да се унищожат патогените и да стане по-безопасно и по-вкусно), се образуват химични съединения, които могат да доведат до ракови изменения в храносмилателния тракт. Високата температура и по-дългото време за готвене могат да увеличат тези съединения.



Проучването включва две групи полски граждани, които са попълнили въпросници относно хранителните си навици. Първата група е била диагностицирана с рак на устната кухина между 2022 и 2023 г., със средна възраст 67 години. Контролната група се е състояла от хора без диагноза рак или друго хронично заболяване, със средна възраст 53 години.

Когато тези две групи били сравнени, изследователите са установили, че освен тютюнопушенето, консумацията на алкохол и инфекцията с човешки папиломен вирус (HPV), които са свързани с най-висок риск от рак на устната кухина, консумацията на червено месо също увеличава риска. Колкото по-висок е общият прием на обработено месо, толкова по-висок е рискът от рак на устната кухина.

Учени: ограничете обработеното месо

По-специално честата консумация на червено месо увеличава риска, но проблемът става още по-сериозен, когато месото е преработено. Пушеното месо се свързва в най-голяма степен с повишен риск от развитие на рак на устната кухина в сравнение с пърженото, печеното и вареното.

Изненадващо, месото на грил не показва толкова висока връзка. Изследователите обаче предполагат, че това може да се дължи на факта, че полското население обикновено пече месо на скара само в определени случаи. Необходими са допълнителни проучвания извън изследваната популация, за да се установи дали това важи и за други области на света, където печенето на скара е по-популярно, тъй като е известно, че този процес също води до образуване на канцерогенни съединения. Например в Бразилия консумацията на месо на скара четири или повече пъти седмично се свързва с повишен процент на рак на устната кухина, отбелязват учените.



Проучването има обаче и добри новини: консумацията на зеленчуци изглежда има защитен ефект срещу рак на устната кухина. Като цяло изследователите стигат до заключението, че ограничаването на консумацията на месни продукти и промяната на методите за приготвяне на месни ястия може да намали риска от развитие на рак на устната кухина.

Това е в съответствие с общото послание на Американския институт за изследване на рака, който съветва хората да консумират възможно най-малко преработено месо.

Ростислава Караджова
Ростислава Караджова

Ростислава е любопитна, винаги усмихната, говори много и обича да пише. Журналист в пълния смисъл на думата. Влюбена в живота и съпруга си, майка на двама страхотни синове. Фен на лабрадорите, шоколадовия сладолед и музиката на Мадона.


Свързани:здравеколбасмесопушен беконсъвети
Предишна Изневярата е закодирана в мъжкото лице
Следваща Иги Поп 21 април: Честит рожден ден, Иги Поп!
Няма коментари

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Най-новите

СЛЕД ПЕТ
Хю Лори

11 юни: Честит рожден ден, Хю Лори!

11.06.2026
Как да запалим децата по здравословното хранене?

Как да запалим децата по здравословното хранене?

10.06.2026
Голямата обиколка на Римската империя

Доказано: древните римляни са били доста суетни

10.06.2026
Тейлър Суифт възпя каубойката Джеси в "I Knew It, I Knew You"

Тейлър Суифт възпя каубойката Джеси в „I Knew It, I Knew You“

10.06.2026
Кой литературен герой си според зодията?

Кой литературен герой си според зодията?

10.06.2026

Стани автор в © След 5

Последвай ни

СЛЕД ПЕТ
FacebookLike
XFollow
InstagramFollow
ThreadsFollow
Избери любимите си световни хитове

Избери любимите си световни хитове

Избери любимите си поп-фолк хитове

Избери любимите си попфолк хитове

Избери любимите си БГ хитове

Избери любимите си БГ хитове

Най-четените днес

СЛЕД ПЕТ

Торта с черешки

06.07.2016
Кои стайни растения са отровни и е добре да избягваме да ги отглеждаме у дома?

Кои стайни растения са отровни и е добре да избягваме да ги отглеждаме у дома?

08.06.2026
Как да поддържате глезените си здрави?

Как да поддържате глезените си здрави?

08.06.2026
Маслото от шипка и неговите ползи

Маслото от шипка и неговите ползи

07.06.2026
Голямата обиколка на Римската империя

Доказано: древните римляни са били доста суетни

10.06.2026
Коя литературна героиня си според зодията?

Коя литературна героиня си според зодията?

09.06.2026
Том Джоунс

7 юни: Честит рожден ден, Том Джоунс!

07.06.2026
Световно първенство по футбол 2026 : пълната тв програма

Световно първенство по футбол 2026 : пълната тв програма

28.05.2026

Избрано

СЛЕД ПЕТ
Как менструалният цикъл влияе върху приема на алкохол?

Как менструалният цикъл влияе върху приема на алкохол?

Весела Ангелова
02.06.2026
DIA праща любовен "Нишан"

DIA праща любовен „Нишан“

Василена Гатева
21.05.2026
Мария Илиева се завръща в "Гласът на България"

Мария Илиева се завръща в „Гласът на България“

20.05.2026
витамин В12

Какво трябва да знаем за витамин B12?

05.06.2026
5 черти от характера, които е важно ТЯ да притежава

5 черти от характера, които е важно ТЯ да притежава

03.06.2026
© След 5

© След 5 е твоето място за всичко, което обичаш! Кино, музика, пътешествия, хоби, забавление, вкусна храна…
Вдъхновение, което превръща свободното време в незабравимо преживяване!
Защото истинският живот започва © След 5!

 

Нашите автори
Контакти

Условия
Реклама
Партньори

© "Меломан БГ" ЕООД
  • 10-ТЕ НАЙ
  • СЛУШАЙ MUZAICA.FM
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?